fredag 20 oktober 2017

Down Under

Omslagsbild
Författare: Johan Ehn.
2017, Andra länder, Annorlundaskap, Homo, Resor.

Vilken stark bok! Det är författarens romandebut - en ytterst välskriven berättelse med självbiografiska inslag. Och det känns... historien kryper verkligen in under huden. Man lider och våndas med den 19-årige Jim, lika mycket som med den 9-åriga.

Historien tar sin början på ett flygplan från Sverige till Nya Zeeland 1987 och man förstår att Jim på något sätt ställt till det ordentligt för sig hemma och behöver byta miljö. Han ska bo hos sin farbror med familj ”down under” en tid. Men snart luskar farbrodern ut att Jim är homosexuell och kör ut honom. Ett ångestladdat luffande tar sin början där alkohol och droger ingår i vardagen, samtidigt som han lever ut sin undertryckta sexualitet så det stänker om det. Även för mig blir detta en ångestladdad resa, som kan ta en ände med förskräckelse om han inte passar sig... Parallellt med handlingen på Nya Zeeland löper minnesbilder från 9-årsåldern och framåt, tills dåtid möter nutid. Jim var en mobbad, osäker och identitetssökande kille som så gärna ville vara som alla andra. Han inser till slut att han inte är det, men att han är bra ändå - dessvärre tar detta omvägen över ett riktigt bra och fint förhållande med flickvännen Alva.

Det här är en bok som berör mig på många plan. Dels lockade den eftersom den utspelar sig i ett land där jag själv luffade runt vid tidpunkten ifråga, och jag kan lätt se den homofobiske, gammeldagskonservative farbrodern - som för övrigt beter sig som ett riktigt svin - framför mig... i en tid när gaykulturen fortfarande inte var så självklar som den kan kännas idag. Och dels fascinerar den lite extra under läsandets gång när jag förstår vem han är... Jim måste ju, mer eller mindre, vara Johan själv - idag gift med skräckförfattaren Mats Strandberg. Puh - han fann lite lycka till sist ändå!

Ja, det är omtumlande läsning, varmt rekommenderad, som lämnar spår inombords... jag tror jag kommer att bära Jim med mig ett bra tag!

/Tuija

Inga kommentarer: