onsdag 30 september 2009

Om jag stannar

Författare: Gayle Forman.
uHce, 2009, Kärlek, Sorgligt, Övrigt.

Mia och hennes familj är ute och åker bil när det omöjliga inträffar, de krockar. Alla i hennes familj dör men inte Mia, hon hamnar i koma. Hon ser allting som om hon var där, men ingen annan ser henne. Bredvid sig ser hon den skadade Mia. Nu måste hon välja om hon vill stanna kvar, i livet, eller följa efter sin familj.

Den här boken var bra, ska den få ett betyg från 1-5 så får den en 4.

Det finns en uppföljare också; "När jag lät dig gå"   
samt en bra filmatisering; "If I stay".

/Klara

2 kommentarer:

Tuija sa...

Jättebra. Mycket värme och kärlek - till livet, till familjen, till musiken, men naturligtvis även till pojkvännen. Genom Mias tankar får vi uppleva livet hon levt och man lär verkligen känna henne väl. Och förstår hennes vånda att stanna kvar på jorden, utan sin älskade familj. Men hon har saker kvar att uträtta här på jorden... Mycket läsvärd!

Natalie sa...

Underbar!!
tårarna rann..
definitivt läsvärd!!
Rekommenderas!!

Läs även fortsättningen: "När jag lät dig gå".
Även denna är jättebra. Dock inte lika bra som den första. Boken utspelar sig tre år efter olyckan.
Där får man läsa om Mia och Adam och vad dem har kommit att bli.

"Om jag stannar" får 5 av 5 poäng medan "När jag lät dig gå" får 4 av 5 poäng.