fredag 2 mars 2018

Gökungen

Omslagsbild
Författare: Frances Hardinge.
2018, Fantasy, Läskigt, Mystik.


Såg den här till synes läskiga boken i bibliotekets hyllor. Hmm, har jag inte läst något av den författaren innan… Jodå hon skrev ju Lögnernas träd innan. Den var otroligt bra, spännande, läskig och otäck. Det blev inget blogginlägg om den men hennes nya som jag nu läst måste jag bara tipsa om!
Det är en berättelse ur Tris perspektiv. Hon vaknar upp i sin säng efter att något hänt. På ett sätt mår hon bra men på andra sätt känner hon inte igen sig själv, sitt uppförande och känner sig annorlunda. Hon minns inte allt heller. Faktiskt ingenting om vad som hände. Hennes lillasyster är rädd för henne och har Tris skrämt sin lillasyster så borde hon väl komma ihåg det, men nej. När hon ska läsa sina dagböcker för att bättre minnas finns inget innehåll i dem. De är sönderrivna. Dessutom är hon omättlig, ständigt hungrig och kan äta precis hur mycket som helst. När föräldrarna börjar viska bakom stängda dörrar blir hon nyfiken. Lyssnar i smyg och försöker ta reda på vad som hänt. För även hennes föräldrar verkar rädda för något. Det hon kommer på spåren är mer skrämmande än hon kunnat tänka sig.
Jag älskade hur författaren fått ihop denna berättelse. Relationerna i familjen, miljöerna och skurkarna. För såklart finns här skurkar men också hjälp från oväntat håll. En fantastisk värld som rymmer så mycket mer än det du och jag ser med våra ögon…
/Liselott

Inga kommentarer: