måndag 31 oktober 2011

Pojkarna

Författare: Jessica Schiefauer.
uHc, 2011, Mystik, Övrigt.

Ja... övrigt, för jag förstår inte riktigt vad hennes nya bok handlar om! Jag förstår heller inte riktigt vad det är hon vill ha sagt med boken. Den är konstig, motsägelsefull, och lite svår att förstå sig på. Och Augustnominerad... Hmm..

Den handlar iallafall om Kim, Bella och Momo - tre fjortonåriga, ganska barnsliga tjejer, som mår jättedåligt av somliga killars tjejattityd - att ta sig rätten att förlöjliga, håna och utmana tjejers fysiska och sexuella utveckling. I Bellas växthus finns en synnerligen ovanlig, prunkande blomma, som innehåller en nektar som tjejerna på skoj smakar av. Och som plötsligt förvandlar dem till killar! Tills de somnar, och vaknar upp som tjejer! Kul , spännande, och utmanande - att plötsligt umgås i killkretsar på killars villkor! Men medan Bella och Momo till slut tröttnar, kan inte Kim sluta. Hon blir helt beroende av att förvandla sig till kille, för hon dras känslomässigt, som tjej, till ett riktigt värstingdrägg, som håller på med droger, bilstölder och annat, och Kim kan inte låta bli att önska att han ska få se vem han egentligen umgås med.

Såhär långt kan jag både förstå, och inte förstå. Hennes uppvaknande attraktion gentemot det andra könet, visst, och hennes superfascination över att ha något annat mellan benen än hon är van vid - och som dessutom lever sitt eget liv!.. men hur kan hon attraheras av en riktig typ av den värsta sorten, som hon egentligen både föraktar och hatar? Som behandlar tjejer som just.. ingenting! Och som verkar både smutsig och äcklig? Jag fattar inte...

Och sen går det... inte riktigt som man tänkt sig! Och sen slutar den... ja, jag fattar inte riktigt alls! Om den var bra? Tja - somligt, på ett visst sätt. Men jag blev nog mest besviken, eftersom hennes förra bok lovade så mycket...

/Tuija

2 kommentarer:

angelica sa...

Jag tycker den var lite flummig, och man minns knappt någonting om boken när man läst den.// angelica.

Lisa sa...

Håller med om att Jessica's andra bok "Om du var jag" var mycket bättre! Pojkarna var mest bara konstig tyvärr ...