torsdag 22 mars 2012

Trasig soppa

Författare: Jenny Valentine.
uHce, 2011, Vänskap, Kärlek.

Om ni tyckte att Jenny Valentines debutbok ”Hitta Violet Park” var bra så kommer ni säkert som jag att tycka ännu bättre om ”Trasig soppa”. Jag sträckläste!

Boken handlar om 16-åriga Rowan som har förlorat sin älskade storebror Jack. Till följd av förlusten har hennes pappa stuckit och mamman försvunnit ner i en avgrundsdjup depression. Rowan måste på egen hand ansvara för sin sexåriga lillasyster, vilket resulterar i att hennes liv inte består av mycket annat än barnpassning, matlagning, inköp och städning.

Det enda ljuset i hennes värld är den några år äldre Bee, men så dyker även Parker upp - en främmande kille som säger att han har något som tillhör henne. Först tror Rowan att han måste ha blandat ihop henne med någon annan, men han vägrar att ge sig. När hon väl får reda på vad det är för någonting förändras allting.

Även om det i längden kan kännas ganska tröttsamt att läsa om föräldrar som är inkapabla att ta hand om sina barn och om barn som inte vågar erkänna att de inte överlever helt ensamma (det har blivit ganska många sådana böcker på sistone), så måste jag säga att jag ändå tyckte väldigt mycket om just den här. Trasig soppa är en spännande, fantastiskt charmig och naturligtvis även sorglig berättelse om att förlora den man älskar allra allra mest.

/Johanna

2 kommentarer:

Tuija sa...

Åååh, vad jag bara älskade den här boken. Den är så otroligt fin och varmhjärtad, det bästa jag läst på mycket, mycket länge! All värme och kärlek gör mig glad och rörd (och framför allt BErörd) och ger mig hopp om livet och människorna - trots att det i grunden är en otroligt sorglig bok. Valentine är en mästare på att sakta nysta upp ett "mysterium för huvudpersonen". Och vi som läsare får glatt hänga med i de häftiga svängarna... Ibland är det så som man gissar, ibland inte.. Det är såå charmigt. Och varmhjärtat. Älsklingsbok nr 1 i år!

Unknown sa...

Älskade den här boken. Förmodligen den bästa boken Valentine har skrivit.
Måste läsas!
Rekommenderas enormt!

5+ av 5