måndag 5 mars 2012

Dash och Lilys utmaningsbok

Författare: Rachel Cohn och David Levithan.
uHce, 2011, Humor, Kärlek, Vänskap, Övrigt.

Första samarbetet mellan Rachel Cohn och David Levithan blev boken Nick & Norahs oändliga låtlista, det andra Naomi & Elys kyssförbudslista och nu har alltså deras tredje bok äntligen kommit. Tillsammans skulle ingredienserna kunna bli en alldeles fantastisk berättelse:

1. Lily, vars föräldrar försvinner utomlands över självaste jullovet, vars morfar sticker till Florida för att vara med sin fästmö, och vars brorsa stänger in sig med sin pojkvän Benny. Det ser inte bättre ut än att hon måste fira sin favorithögtid alldeles ensam.

2. Den superidé, som hon får av sin bror; att lämna en röd anteckningsbok bredvid sin favoritförfattare i sin favoritbokhandel, som sedan kan hittas av vilken främmande människa som helst, företrädesvis en ung, snygg kille. I anteckningsboken har hon lämnat ledtrådar och en utmaning.

3. Dash, den unga och snygga killen som faktiskt hittar anteckningsboken och tar sig an utmaningen, men som dessutom lämnar en ny utmaning till Lily.

Nu är det inte vilken bokhandel som helst det rör sig om, utan den enorma bokhandeln Strand i New York och inte heller vilken författare som helst som anteckningsboken hamnar bredvid – det är J.D Salinger, som också råkar vara en av mina favoriter.
Lily är sådär lagom awkward och Dash ganska så jättecharmig. Det är lätt att falla för dem båda två. För någon som är boknörd passar temat som hand i handsken.

Ändå blir jag besviken. Det hade kunnat bli så mycket bättre! Först och främst är berättelsen ganska ojämn. Kanske beror det på att författarna skrivit varsin del. Rachel Cohn har skrivit Lilys kapitel och David Levithan Dashs. Jag önskar också att jag fick lära känna karaktärerna lite bättre. Sympatierna som man vill ha växer aldrig riktigt fram. Istället används flera kapitel till velande och andra utsvävningar. Det komiska tar över berättelsen.

Trots detta är boken värd en läsning. Den får mig nästan att önska att jag var tonåring på nytt. Att J.D Salinger fortfarande var oupptäckt, för att inte tala om klezmerpunken, denna fantastiska musik att dansa till. Jag gillar när en bok bidrar till att man upptäcker nya företeelser. Jag minns när jag läste ”Dansa på min grav” av Aidan Chambers och genom den fann Kurt Vonnegut, en annan fantastisk författare.

/Johanna

1 kommentar:

Unknown sa...

Älskade den här boken från början till slut!
När (inte om) ni har läst den här måste ni läsa "Nick & Norahs oändliga låtlista" och "Naomi & Elys kyssförbjudslista".
Trots att den här boken står ut är de andra också riktigt bra!
Måste läsas!!

5+ av 5