måndag 19 augusti 2013

Kretsen


Författare: Maggie Stiefvater.
2013, Mystik, Kärlek, Vänskap.

Kretsen är del ett i Maggie Stiefvaters nya serie, The Raven Boys. Den utspelar sig i det lilla samhället Henrietta i Virginia. Där bor 16-åriga Blue tillsammans med sin mamma och hennes systrar. Inte nog med att huset är fullt med folk hela tiden, mamma Maura och hennes systrar är medium, och spår i tarotkort. Varje kaffekopp, varje steg, varje sak som Blue säger analyseras och ses som tecken om framtiden. Problemet är bara att Blue själv inte har några magiska krafter, det enda hon kan är att förstärka de andra kvinnornas förmåga att se det som ska ske. Vilket gör att Blue får sitta med på i stort sett varje kortläsning, vilket hon inte direkt tycker är det roligaste man kan syssla med. Som om inte det vore nog för en 16-åring, hela sitt liv har hon fått höra med olycksbådande stämma: ”Om du någonsin kysser din sanna kärlek kommer den personen att dö”…. Blue Sargent har därför stoppat undan alla tankar på kärlek djupt inom sig.
Utanför staden ligger internatskolan Aglionby, där de rikaste och vräkigaste unga killarna går. Blue håller sig borta från dem, dels för att de är killar, men även för att hon inte har något till övers för snygga bilar och sedlar som slängs överallt. Men allt detta kommer snart att ändras. För på Aglionby går fyra killar som har ett hemligt sällskap, ett sällskap som med livet som insats letar efter en mytomspunnen kungagrav utanför Henrietta. Snart är Blues och killarnas öden sammanflätade och livet blir aldrig sig likt. Och linjerna mellan vänskap, kärlek och hat suddas ut allt mer och mer.
Jag ska erkänna att jag var lite skeptisk till den här boken till en början. Den kändes virrig och jag fick inget grepp om huvudpersonerna. Hela tiden poppade det upp en massa frågor i mitt huvud, frågor som jag inte fick svar på. Men sen tog berättelsen tag i mig, och jag sträckläste. Efter ett tag accepterar man att allt inte serveras när man läser den här boken, det är en bok som man kan läsa om flera gånger! Det är spännande, vackert, roligt och sorgligt på en och samma gång! Och det är inte bara magi och gömda gravar hela tiden, Blue och killarnas privata liv får lika stort utrymme. Rätt snart förstår man att de rika och privilegierade på Aglionby inte har det så lätt. Jag tyckte mycket om den, och kommer att kasta mig över nästa bok i serien som släpps på engelska i höst.

// Malin






1 kommentar:

EnTraveBöcker sa...

Maggie Stiefvater's serie, Frost, Feber och Förevigt har varit mina favoriter i snart ett år, men jag fastnade inte för kretsen på samma sätt. Men i för sig kanske jag hade för höga förväntningar plus att när jag försökte läsa den var jag inne på min "varulvar" period. Men jag ska läsa den igen, kanske jag missade skönheten i den.