måndag 18 maj 2015

Inte vem som helst

. Omslagsbild
Författare: Nina LaCour.
2014, Kärlek, Resor, Vänskap, Äventyr.

Den här boken kom redan förra sommaren, och jag har inte kommit till skott förrän nu... Vilken miss! För vilken pärla var inte detta! Redan hennes förra bok var riktigt bra (Jag går dit du går), inkännande och välskriven, en bok att tycka om - men hon har utvecklats massor sedan dess... eller också är det ämnet som ligger mig så varmt om hjärtat, att jag bara älskar boken, älskar Colby - som verkligen inte är vem som helst! - men jag älskar alla tre tjejerna i boken också... De är så kloka, och fina, så fria och kreativa.. och jag bara älskar det de gör...


I alla fall.... så handlar detta om Colby i första hand. Han, liksom hans allra bästa bästis Bev, har just gått ut high school, och framför dem ligger livet - inte som för alla andra, som ska vidare direkt till collegestudier, utan de ska först göra det som ingen annan gör / vågar.. De ska ut och resa i Europa! De har planerat för detta minutiöst de senaste fyra åren, och nu är det alltså dags. Först ska de bara göra en liten miniturné på en vecka längs USA:s västkust, med Bevs tjejband The Disenchantments - alltså tillsammans med syskonen Alexa och Meg. Och Colby hänger med som chaffis och roddare, han har fått låna sin morbrors folkabuss för ändamålet. Men det första som händer när de ger sig iväg är att Bev berättar att hon ändrat sig, att hon inte följer med honom till Europa, för hon har kommit in på en konstskola på ostkusten. Och det är ju bombernas bomb hon släpper - Colby fattar ingenting, hon vill inte berätta varför hon inte sagt något tidigare, och stämningen på bussen blir snabbt väldigt konstig...

Men de fortsätter sin turné som planerat i alla fall, råkar ut för massor av oväntade saker, oväntade möten, oväntade platser. De gör sina spelningar, sover i minsta laget, och allt eftersom klarnar både det ena och det andra. Och hösten kommer inte att bli som det var tänkt! Inte nödvändigtvis sämre - men annorlunda. Och de växer och mognar till många insikter allihopa...


En bok att njuta av, en bok att sträckläsa, en bok att älska. För den innehåller så mycket...Nästan i klass med Jandy Nelsons "Jag ger dig solen"... I alla fall om man frågar mig!


/Tuija

Inga kommentarer: