fredag 27 november 2015

Mina hjältinnor - Eller vad jag lärt mig av att läsa för mycket

OmslagsbildFörfattare: Samantha Ellis.
2015, Övrigt, Kärlek, Självbiografi.
Det här är inte en roman utan en sorts litteraturvetenskaplig framställning över ett antal romaner i kombination med en självbiografi. Låter det tungt? Det är det inte.
Mina hjältinnor syftar på kvinnliga romankaraktärer som bokens författarinna har mött under sitt liv som läsare. Allt från barndomens lilla sjöjungfru till vuxenlivets mer vågade litteratur. Samantha Ellis har läst och läst och läst och alltid haft ett intimt förhållande till litteraturen, tagit karaktärer till sig, speglat sig i deras sätt att vara och agera, försökt lära sig något av dem och hitta inspiration till att utvecklas för egen del. Det är inte alla som läser på det sättet, använder romaner och dess karaktärer till att hitta sin egen väg i livet.
Själv känner jag igen mig till viss del. Framförallt har jag märkt att vissa romaner jag läst som vuxen, önskar jag att någon skulle satt i händerna på mig långt tidigare, att de skulle fått mig att inse saker som är viktiga. Det tror jag hade fungerat, men det är inte säkert att utfallet alltid skulle ha blivit så vid en tidigare läsning. Ellis resonerar en del kring hur en romankaraktär kan te sig på ett sätt för en ung läsare och på ett annat sätt för en äldre läsare just för att man har behov av en viss karaktär vid ett visst skede i livet och läser in olika saker beroende på tidigare erfarenheter. Det märker hon när hon under en period återigen läser alla de romaner hon räknar till sina favoriter, som betytt mycket för henne och som påverkat henne på olika sätt. Det är det boken handlar om – vad hon har lärt sig av att läsa dessa romaner.
För att citera en kollega, ur hennes fina recension av boken
Mina hjältinnor handlar inte bara om att återupptäcka böcker man en gång läst och älskat, utan lika mycket om en ung tjejs resa mot att bli en vuxen kvinna. Med hjälp av böckerna försökte Ellis under sin uppväxt ta reda på vad hon önskade med sitt liv, samt sätta ord och handling på det hon kände.”
För dig som är ung och kanske ännu inte börjat läsa litteratur i första hand avsedda för vuxna, särskilt inte sådana romaner som ses som så kallade klassiker, är Mina hjältinnor en guldgruva! Ellis recenserar böcker vitt och brett, refererar till ännu fler, men utan att ”avslöja för mycket” och göra dem ointressanta att läsa, snarare tvärtom. Stolthet och fördom, Dockornas dal, Anne på Grönkulla, Lace, Svindlande höjder, Glaskupan, Franny och Zooey, Rädd att flyga, Borta med vinden, Purpurfärgen, Jane Eyre, Just kids, Tusen och en natt… Läs Mina hjältinnor, fundera en stund över livet, det du har nu och det du vill ha i framtiden, och bege dig sedan till närmsta bibliotek, antikvariat eller släktings bokhylla för att botanisera. Våga prova det outforskade!
/ Carolina

Inga kommentarer: