torsdag 27 april 2017

Gryningsstjärna

Omslagsbild

Författare: Charlotte Cederlund
2017, Fantasy, Utanförskap.

OmslagsbildIbland känns det ganska så skönt att vänta med att läsa en bok… Jag vet inte hur många gånger jag har blivit tipsad om Middagsmörker skriven av Charlotte Cederlund - fler gånger än jag kan räkna på fingrarna. Den kom ut 2016 och jag har redan haft den hemlånad ett par gånger men varje gång har den blivit gömd under ett flertal andra intressanta böcker. Under påskhelgen när snön började falla (underbara April), kom jag att tänka på boken igen eftersom jag mindes att den utspelade sig i Norrland. Varför var det då skönt att jag väntade att läsa den? Jo, för när jag avslutade den kunde jag direkt ge mig i kast med uppföljaren: Gryningsstjärna. Man kan därför säga att detta blir lite av ett dubbelt boktips.

Middagsmörker och Gryningsstjärna handlar om Áili, 16 år, som tvingas flytta upp till sin morfar i Norrland efter det att hennes pappa dör i Cancer. Hennes mamma var Same, men då hon dog när Áili föddes och hennes pappa bröt kontakten med den sidan av släkten, har hon ingen som helst insikt i livet som Same. Denna identitetskamp genomsyrar båda böckerna och synliggör den fientlighet som råder mellan Samer och ”ursvenskar”.  Utöver detta har vi naturligtvis magin, som i de här böckerna är hämtade ur den Samiska mytologin. Áili får nämligen reda på att hon är en Noaidi, en samisk shaman, och att det finns mörka krafter (Borri noaidi) som hotar befolkningen. Denna kamp pågår genom böckerna som är tänkta att bli en trilogi. Midnattsljus är den sista delen som enligt författaren beräknas komma ut under hösten 2017. Önskar nästan att jag hade väntat lite till med att läsa böckerna så jag hade kunnat hoppa på sista boken direkt. Andra boken lämnar en nästintill outhärdlig cliffhanger!

/Veronica

Inga kommentarer: