måndag 8 december 2014

Linux: Uttagningen

Författare: Maths Claesson.
2014, Science Fiction.


Det känns som om att det inte finns särskilt mycket Sci-fi när det kommer till ungdomsromaner, men det börjar sakta men säkert dyka upp fler och fler. Maths Claessons debutroman utspelar sig i ett framtida Stockholm. Vad vi får reda på av världen runt omkring så har värmet stigit på jorden så mycket så att det inte till exempel längre snöar i Sverige. Det finns även städer uppe i rymden nu, där man kan bo.

Linux, huvudpersonen, drömmer sig bort i rymden. Han drömmer om att bli rymdpilot och upptäcka nya delar av universum, men det är inte det bästa att göra på matteprovet. Han måste därför sitta inne i en lägenhet utan fungerande luftkonditionering och plugga hela sommaren till omprovet i slutet av sommarlovet.

Men hans kompis Elevira upplyser honom en dag om att det kommer att vara en uttagning för rymdambassadörer på Gröna Lund snart, en chans att få åka upp i rymden till Kristallstaden, att få bo och gå i skola där i ett helt år! Haken är att bara en tjej och en kille från varje land i Europa får följa med, men Linux måste till varje pris vinna!

Boken, enligt mig, gick lite för långsamt framåt i handlingarna, det hände för lite. Däremot så tycker jag att den levde upp till min förväntningar. Man får se ett framtida Stockholm som inte känns helt overkligt och karaktärerna är intressanta. Berättelsen däremot drog inte riktigt in mig och den kändes lite upprepande ibland.

Uppföljaren; Linux: Kristallstaden, finns även ute nu och jag har även läst den. Jag tyckte den drog in mig mycket snabbare och den gick snabbt fram. Det fanns nya intressanta karaktärer och i många fall kände man lite samma känslor som Linux. Ibland kunde man verkligen förstå honom men ibland blev jag helt frustrerad på hans tankegångar!

Jag tycker att den här serien kan vara ett intressant val om man är intresserad av sci-fi och en möjlig framtid i rymden för mänskligheten.

/Malin H.

Inga kommentarer: