torsdag 4 december 2014

Nyckeln

Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren.
2013, Fantasy, Läskigt, Mystik.

Boken, den tredje och avslutande delen, handlar om De Utvalda , en cirkel med tjejer som går på gymnasiet som alla har något slags element med en magisk kraft. Handlingen börjar en månad efter det som hände i bok nummer två, nämligen att De Utvalda stoppade en mörk sekt med makten att kunna förgöra De Utvalda. Det är sista året på gymnasiet för tjejerna och det är uppehåll i skolan för Valborg. Mycket har hänt och tjejerna i De Utvalda som tidigare varit så sammansvetsade börjar glida från varandra. Det händer hela tiden nya saker, både i tjejernas personliga liv, nära och kära dör, nya romanser bildas och vänskaper sätts på prov. Samtidigt kommer de onda krafterna tillbaka till Engelsfors och gör att De Utvalda för sista gången måste kämpa för ett gott Engelsfors. Nyckeln är alltså den tredje och sista boken i Engelsforstriologin som började med Cirkeln..
Jag tyckte att boken var okej. Boken hade jag höga förväntningar på innan jag började läsa den, eftersom det var den avslutande boken i triologin. Men redan efter några kapitel av den så tjocka boken blev jag uttråkad eftersom det inte hände något i handlingen, det stod still. Jag fortsatte läsa den för jag ville ju veta vad som hände i den sista delen och efter halva boken började det äntligen hända grejer. Så en stor nackdel med den här boken var den så sega handlingen, författarna hade vunnit mycket på att korta ner boken. Jag tror att många läsare blir avskräckta av att läsa boken eftersom boken är så tjock och handlingen så seg. Men när det väl började flyta på i handlingen var faktiskt boken rätt underhållande och spännande och de höga förväntningar jag hade haft på boken började så småningom att infrias. Men ännu en nackdel kom, nämligen slutet. Helt plötsligt, på två kapitel avrundas hela berättelsen om De Utvalda med ett mycket märkligt slut som jag inte fattar ett dugg av. När man ska avsluta en triologi och man aldrig får en fortsättning på slutet på den sista boken är det väldigt viktigt att slutet verkligen blir bra och passar in. Här blir slutet bara hastigt och kort, som om författarna bara ville få boken färdigskriven så fort som möjligt.

Om jag ska sammanfatta vad jag tyckte om boken, så får den ett ganska dåligt betyg. En tråkig handling i boken från början till mitten och när man väl tror att boken kan bli bättre så kommer slutet som är totalt obegripligt.
/Mathilda

Inga kommentarer: